Chór parafialny
Jesteśmy kontynuatorami chóru karmelitańskiego „Błękitni” (od roku 1946). Przyjęliśmy nazwę – Chór „Flos Carmeli” przy parafii karmelitów bosych w Przemyślu. Występujemy jako chór męski i mieszany.
W repertuarze: śpiewy liturgiczne łacińskie i polskie; poza liturgią również świeckie.
Wykonujemy utwory jednogłosowe (monofoniczne), wielogłosowe (polifoniczne i homofoniczne); jeden, dwa, trzy i cztery głosy chociaż niektóre utwory na pięć lub sześć głosów.
Próby odbywają się w piątki od 18-tej do 20-tej, czasem dodatkowo w czwartki.
Dyrygent:
- Czesław Szałyga
Soprany:
- Buczek Alina,
- Capik Bernarda,
- Lisikiewicz Władysława,
- Łagodzic Halina,
- Morawska Agnieszka,
- Piotrzkowska Barbara,
- Szałyga Anna (gościnnie),
- Szałyga Lucyna,
- Wróbel Maria.
Alty:
- Fac Zdzisława,
- Wardęga Halina,
- Niemiec Jana,
- Niemiec Ewa.
Tenory I:
- Fac Zbigniew,
- Hałabuza Bartłomiej,
- Pasławski Leszek.
Tenory II:
- Bechawski Konrad,
- (Fac Zbigniew),
- Morawski Artur,
- Telega Andrzej.
Basy I:
- Tomczyk Wojciech,
- Szamota Krzysztof,
- Szałyga Czesław.
Basy II:
- Duniewicz Adam,
- Fac Władysław,
- Ignac Kazimierz,
- Jasiński Andrzej,
- Rybienik Ireneusz.
Akompaniament:
- Anna Hop,
- Ewa Źrebiec,
- Tobiasz Walczak.
Konsultacje wokalne:
- Anna Szałyga
Jesteśmy otwarci na młodszych (Panie do ok. 50 lat, Panowie do ok. 55 lat) chętnych i obdarzonych dobrym słuchem. Przedział wiekowy nie jest sztywny. Młodsze głosy są perspektywiczne ale przed nikim droga do nas nie jest zamknięta.
Historia chóru Ojców Karmelitów Bosych sięga roku 1946/47. Nim chór rozpoczął działać w naszym kościele od 1940 roku śpiewał w przemyskiej Katedrze a członkami byli słynni śpiewacy (jako dojrzali mężczyźni) z chóru chłopięco-męskiego ks. Władysława Lewkowicza. Śpiewacy operowi baryton P. Wołoszyn i bas prof. dr. J. Śmietana. W ten sposób chcę przybliżyć wartość innych, którzy nie obrali drogi zawodowej w operze bądź filharmonii, a takich osób było kilka – Danuta Kowal, Maria Podolska, Apoloniusz Czyński, Włodzimierz Drozdowski, Alfred Czerny, Antoni Sander, Jerzy Fida, Andrzej Jasiński. Jedynie Anna Szałyga potraktowała śpiew zawodowo, będąc wiele lat solistką teatrów operowych, w kraju i za granicą. Było to w okresie od lat 70-tych do końca 90-tych. Ponadto śpiewali też Leszek i Teresa Kwaśny w teatrze muzycznym w Krakowie.
Jak wspomniałem od 1946 roku chór działa przy naszym kościele nieprzerwanie do 1993 roku. Dlaczego piszę nieprzerwanie bo w 1952 roku władze komunistyczne „wypędziły” Karmelitów Bosych z Przemyśla, a wśród tych karmelitów był przyjaciel chóru o. Remigiusz Czech … Wówczas chór mimo tych przeciwności losu co niedzielę śpiewał na sumie o 10-tej godzinie a opiekę duchową sprawował nad naszym kościołem ks. z katedry Wielobob. Od grudnia 1956 roku rozpoczęły się starania o odzyskanie kościoła przez Ojca Bogusława Woźnickiego OCD, które poparli chórzyści, spośród których delegacja udała się do Warszawy do ówczesnych władz komunistycznych na których czele był m.in. premier Józef Cyrankiewicz „kolega” z obozu koncentracyjnego Ojca Bogusława i w 1958 roku tenże Ojciec zamieszkał w sali nad zakrystią (spał w szafie) bo inne pomieszczenia wraz z klasztorem „należały” do komunistów.
Odzyskanie kościoła zasługuje na monografię a wspomnę tylko, że Ojcowi Karmelici Bosi do swojej własności w pełni wrócili dopiero z początkiem lat 90-tych ub. wieku (Księgi Wieczyste).
Główna działalność chóru to oprawa coniedzielnych Mszy św. w języku łacińskim pomimo zezwolenia używania języka polskiego w liturgii po Soborze Watykańskim II (1962–1965 r.). Cały Kościół Polski przyjął język ojczysty w liturgii a Chór prosił ks. Biskupa Ignacego Tokarczuka o zezwolenie na podtrzymywanie tradycji tzn. sprawowania liturgii w języku łacińskim.
Oczywiście są to główne treści dotyczące chóru. Chór śpiewał też w wielu miejscach Polski. Był zapraszany np. przez o. Remigiusza do Zawoi czy o. Bogusława do Lublina … Corocznie był koncert kolęd, Męka Jezusa Chrystusa i oprawa Triduum z dostojnym Gloria Tibi Trinitas (kompozycje ks. Wł. Lewkowicza). Pora na przedstawienie tych, którzy tworzyli chór:
- Bosek Helena, (śp.)
- Cichońska Krystyna; solistka
- Cichoński Zdzisław,
- Cyrnyk Wiesław, (śp.)
- Czerny Alfred (dyrygent), (śp.); solista
- Czyńska Krystyna, (śp.)
- Czyński Apoloniusz (dyrygent), (śp.); solista
- Dawnis Jerzy, (śp.)
- Drozdowski Włodzimierz, (śp.); solista
- Dryś Janina, (śp.)
- Dziedzic Emilia, (śp.)
- Eberle Stefania (akompaniatorka), (śp.)
- Fac Zbigniew
- Fida Jerzy; solista
- Foryś Józefa, (śp.)
- Frydlewicz Zdzisław,
- Galicka Ludmiła, (śp.)
- Gałązka Zofia, (śp.)
- Gawron Jacek
- Gołąb Edward, (śp.)
- Guzek Władysław, (śp.)
- Iglantowicz Danuta, (śp.) (akompaniatorka)
- Jasiński Andrzej,
- Kłos Józef (dyrygent),
- Kłos Zofia, (śp.)
- Kmiotek Józefa, (śp.)
- Kowal Danuta, (śp.); solistka
- Kulik Ludwik, (śp.)
- Laba Tadeusz, (śp.)
- Kobecka Zofia,
- Kwaśny Leszek, (śp.)
- Kwaśny Teresa, (śp.)
- Łokacińska Zdzisława, (śp.)
- Łysakowska Alicja, (śp.)
- Maresch Barbara; solistka
- Mazur Adam, (śp.); solista
- Mazur Maria,
- Mazur Andrzej,
- Mirowicz Borys, (śp.)
- Ochalik Maria,
- Ochalik Piotr (Antoni), (śp.); solista
- Ochalik Urszula,
- Osada Zygmunt, (śp.)
- Ostrowska Halina, (śp.)
- Parol Sylwester, (śp.); solista
- Pasternak Danuta, (śp.)
- Pasternak Tadeusz, (śp.)
- Petru Helena, (śp.)
- Podolska Maria (Prezes), (śp.); solistka
- Rajchel Stanisław, (Ps.)
- Rotbarth Stanisława, (śp.)
- Sander Antoni, (śp.); solista, akompaniator
- Sawicz Czesław
- Stec Maciej,
- Szajowski Edmund, (śp.)
- Szałyga Anna; solistka
- Szałyga Czesław,
- Sykała-Potocka Anna
- Ślatyńska Ada
- Ślatyński Arkadiusz, (śp.)
- Tokarz Kazimierz, (śp.)
- Żółtowski Stefan, (śp.)
- i Panu Bogu wiadomi.
Kontynuatorami tradycji śpiewaczej na Karmelu (oprócz innych, tj. Diakonie, itd.) jest obecny chór parafialny, który został reaktywowany w 2001 roku a wystąpił pierwszy raz w 2002 roku. Pierwsza Msza św. w języku łacińskim była sprawowana w czerwcu 2002 roku i wystąpiliśmy jako chór męski wykonujący czterogłosową Mszę A-dur op. 14, (brevis) wg kompozycji Władysława Szybiaka, na głosy męskie. Części: Kyrie, Gloria, Sanctus-Benedictus, Agnus Dei.
Wcześniej w repertuarze było kilka kolęd a w Wielki Piątek (2002 r.) wykonaliśmy pierwszy raz 7 Słów Jezusa Chrystusa na Krzyżu wg kompozycji ks. Władysława Lewkowicza przy akompaniamencie Anny Hop. Partie solowe śpiewali: Andrzej Jasiński, Lesław Żółty, Zbigniew Fac/Bartosz Hałabuza. Następnie w każdą ostatnią niedzielę miesiąca chór śpiewał na Mszach św. w języku łacińskim. W okresie swojej działalności jako chór męski śpiewaliśmy w kościołach czy na koncertach a od połowy pierwszego dziesięciolecia jako chór mieszany. Może warto wymienić śpiew na 100-lecie kościoła w Tarnawce k/Dubiecka (2003), udział w sztuce „Ku prawdzie o O. Makarym Demeskim” na zaproszenie do współpracy przez teatr „Fredreum” z Przemyśla. Byliśmy zapraszani też przez Dyrektor PCKiN ZAMEK Panią Renatę Nowakowską jako „oprawa” uroczystości. Wystąpiliśmy w konkursie kolęd w Kraczkowej (2007) zajmując II miejsce (chór męski), konkurs Pieśni pasyjnej w Radymnie (2006 i 2007) czy też w Kosinie (2007) … Podstawowa działalność to jednak śpiew na Mszach św. w języku łacińskim.
W roku 2008 podjęliśmy wyzwanie opracowanie (nauczenie) się Męki Jezusa Chrystusa wg Ewangelii św. Mateusza. Muzyka została skomponowana przez ks. Władysława Lewkowicza. W pierwszym wykonaniu (2009) z naszego chóru słowa Chrystusa śpiewał Andrzej Jasiński, narratorem był Artur Walendzik (Postulant), głos z synagogi Jakub Przybylski (Postulant), w 2010 i 2011 roku wspomniany Andrzej Jasiński, narratorem o. Mariusz Wojtowicz OCD, natomiast 2010 roku a głos z Synagogi Bartosz Hałabuza a w 2011 Dominik Blat.
Warto wspomnieć moment reaktywowania. A więc cofnijmy się.
Zorganizowałem Mszę św. za Zmarłych i żyjących Ministrantów kościoła Karmelitów. Msza św. była w języku łacińskim, którą sprawował o. Anastazy Gęgotek OCD ówczesny przeor. W oprawie Mszy św. śpiewał Chór „Magnificat” pod dyrekcją ks. prof. Mieczysława Gniadego. Ten fakt zaważył na tym, że ówczesny proboszcz i podprzeor mjr o. Andrzej Gut OCD (obecnie podpułkownik), zwrócił się do mnie z pytaniem: – p. Czesku, a może byśmy tak wrócili do tradycji naszych Mszy św. łacińskich? Odpowiedziałem. – Świetnie, organizuję chór. I to zdanie pozwoliło na podtrzymanie kontynuacji chóru „Błękitni”. Od zaraz zwróciłem się do ministrantów, który z nich chce śpiewać w chórze. Odpowiedziało pozytywnie dwóch. Już w tej chwili nieżyjący – śp. Kazimierz Tokarz (tenor) i obecnie śpiewający Adam Duniewicz (bas) a później poprosiłem Andrzeja Jasińskiego (bas) – absolwenta PSM wydziału wokalnego, czyli najbardziej predestynowany solista i Zbigniewa Faca (tenor) oraz Jana (już śp.) i Bartosza Hałabuzów … Otuchę w realizację wlała Anna Szałyga-Kuźma, moja siostra, która jest zawodową śpiewaczką a swoje korzenie ma w chórze „Błękitni”. Wydaje się, że jako śpiewaczka – właśnie z Karmelu – osiągnęła niepowtarzalny sukces bo dane Jej było śpiewać w życiu zawodowym w operze, z których największą sceną był Teatr Wielki w Warszawie, gdzie gościnnie zaśpiewała partię Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Studia swoje odbyła u znanej śpiewaczki prof. Antoniny Kaweckiej w Poznaniu, a rektorem PWSM wówczas był znany każdemu prof. Stefan Stuligrosz. Ponadto Anna jest półfinalistką Konkursu Śpiewaczego w Tuluzie – Francja (1976 r.), finalistką w Trevisio – Włochy (1977) oraz stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki w Sienie (1977) … Na początku naszej drogi udzielała nam wskazówek wokalnych (szkoda, że sporadycznie) i występowała z nami wielokrotnie śpiewając solo np. Panis Angelicus C. Francka i inne …
Osobny rozdział to celebransi Mszy św. łacińskich.
Pierwszym z nich był o. Mirosław Zięba OCD; o. ppłk Andrzej Gut OCD; dawny ministrant (1 raz) o. Emilian Bojko OCD; o. Paweł Ferko OCD; o. Stefan Skórnóg OCD; o. Mariusz Wójtowicz OCD; o. Józef Kucharczyk OCD …